وبلاگ دانشجویان پرستاری قائن سال 90 ورودی بهمن


1ـ تا سرحد امکان سعی کنید که بدون آنکه به مرحله لاغری برسید چربی اضافی بدن خود را کاهش دهید. شواهد قانع کننده موید آن است که اضافه وزناحتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.
2ـ فعالیت بدنی حداقل 30 دقیقه در روز
3ـ از نوشیدن نوشابه های شکردار اجتناب کنید. از خوردن غذاهای پر کالری و پروسه شده خودداری کنید.
4ـ از انواع سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. نان سبوس دار و غلات نه تنها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کند.
5ـ خوردن گوشت قرمز را محدود کنید. از مصرف گوشتهای پروسه شده (کالباس، سوسیس، ژامبون) تا حد امکان خودداری کنید. مصرف گوشت پخته شده حداکثر 500 گرم در هفته.
6ـ از مصرف هر گونه نوشابه الکلی خودداری کنید.
7ـ از مصرف غذاهای پرنمک یا کنسروهایی که نمک آلوده هستند خودداری نمایید.
8ـ از قرصهای ویتامین (Supplements)برای حفاظت خود در برابر ابتلای به سرطان استفاده نکنید.
9ـ توصیه می شود مادران در شش ماهه اول پس از زایمان فقط با شیر خود طفل را تغذیه کنند.
10ـ افرادی که تحت درمان سرطان قرار گرفته اند پس از اتمام دوره درمان مفاد پیشگیری را رعایت نمایند.

*** و در نهایت توصیه می شود سیگار نکشید.

منبع شهروند

 




تاریخ: دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور

 

انجیر    -

درخت انجیر از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادی می‌شده است. در تورات از این درخت نام برده شده و اشعیای نبی ، خرقیا پادشاه آن زمان را در حدود 700 سال قبل از میلاد با انجیر مداوا کرده است. درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و اسرائیل برده شده است. درخت انجیر در نزد یونانیان مقدس و محترم بوده بطوری که صادرات آن ممنوع اعلام شده بود.

شاعران و نویسندگان یونانی مانند هومر ، هرودوتوس و افلاطون در نوشته‌ها و اشعار خود آنرا ستوده‌اند در اوائل قرن هجدهم ، انجیر بوسیله میسیونرهای مذهبی اسپانیایی به کالیفرنیا برده شد و امروزه به مقدار زیاد در این ایالت و ایالات جنوبی آمریکا کشت می‌شود. حدود 85 درصد از محصول انجیر به صورت خشک به بازار عرضه می‌شود زیرا انجیر رسیده زود خراب می‌شود.

انجیر درختی است با برگهای زرد و پنجه‌ای برنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌رسد و چون در مقابل سرمای شدید مقاومت ندارد بنابراین در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می‌شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می‌کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌دهد.

ترکیبات شیمیایی

انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است. دارای مواد قندی ، مواد ازته ، چربی ، مواد معدنی ، آمینو اسید ، آنزیمهای مختلف و کاروتن می‌باشد. در برگهای آن حدود 0.6 درصد مواد تلخی مانند فی ین Ficusin و برگاپتین Bergaptene وجود دارد. شیره سفیدی که با شکستن شاخه‌های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می‌شود بسیار سمی است و اگر بر روی پوست زده شود سلولها را از بین برده و می‌کشد. برگهای انجیر دارای Glycosiderutin می‌باشد.

دنباله در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور


 

شير منبع غني از کلسيم است و نقش عمده کلسيم در تشکيل استخوان و دندانها مي باشد . شير و فرآورده هاي شير بخاطر مقدار کلسيم کافي ، آساني هضم و ارزاني از بهترين منابع کلسيم مي باشند . شير بدون چربي و شيري که چربي آن گرفته شده از نظر کلسيم بر شيرکامل ارجحيت دارد . زيرا وقتي که چربي شير که مقدار جزئي کلسيم دارد گرفته شود ،بجاي آن شيرکلسيم دار جانشين مي شود که پرارزشتر است . يک فنجان بستني از لحاظ مقدار کلسيم تقريباً با نصف فنجان شير برابر است . شيرپاستوريزه بايد حتماً در داخل يخچال بين صفر تا ۴ درجه بمدت حداکثر ۴۵ ساعت نگهداري شود.

 

از نگهداري شير پاستوريزه در خارج از يخچال خودداري شود . بعد از مصرف شير پاستوريزه ، شيشه خالي را با آب سرد شستشو دهيد. از انداختن درب آلومينيومي و يا ساير اشياء به داخل شيشه هاي شير پاستوريزه خودداري نمائيد .

 

چنانچه شيرپاستوريزه بيش از 48 ساعت در يخچال باقي بماند و علائم قساد و بريدگي در آن مشاهده نشود قبل از مصرف آن را حداقل بمدت 1 دقيقه بجوشانيد .

 

 توصيه هاي لازم در مورد فرآورده هاي شير

 

از مصرف خامه غيرپاستوريزه خودداري نمائيد .

 

کره بسته بندي شده پاستوريزه تنها بمدت يک هفته در داخل يخچال قابل نگهداري است . براي مدت بيشتر بايد داخل فريزر نگهداري شود .

 

از مصرف کره غيرپاستوريزه و بصورت مستقيم خودداري کنيد .

 

توجه : کره غيرپاستوريزه و فله را ميتوان بعنوان کره آشپزخانه مصرف نمود .

 

بستني هاي سنتي بايد از شيرپاستوريزه تهيه شوند .

 

از مصرف هر گونه بستني با رنگ مصنوعي خودداري کنيد .

 

از مصرف پنير تازه بپرهيزيد .

 

پنير تازه در صورتي قابل مصرف است که به مدت ۲ ماه از آب نمک و داخل يخچال باقي بماند تا عاري از آلودگيهاي ميکروبي گردد .

 

هنگام خريد کشک مايع دقت کنيد تا علائم کپک زدگي و بوي نامطبوع نداشته باشد .

 

کشک مايع را قبل از مصرف به مدت 10 تا 20 دقيقه بجوشانيد .

‌توصيه هاي لازم در مورد شيرخام ( غيرپاستوريزه )
 

 

اگر اجباراً از شيرخام استفاده مي کنيد حتماً آنرا جوشانده و ۱۰ دقيقه در حال جوش بهم بزنيد . شيرخام را قبل از جوشاندن در يخچال نگذاريد .

 

چنانچه در هنگام جوشاندن شيرمقداري از آن در محوطه آشپزخانه ريخت ، بايد حتماً محل کاملاً شسته شود . از مصرف مجدد کيسه هاي پلاستيکي که قبلاً شيرخام در آن بسته بندي شده جداً خودداري گردد .
ظروف مورد استفاده شيرخام بايد پس از مصرف با آب و مايع ظرفشويي شسته شده و با آب سالم آبکشي شود . نهايتاً سعي کنيد از شيرپاستوريزه استفاده شود . گاهي بر شيرفاسد جوش شيرين مي زنند که دلمه نبندد بنابراين شيرکيلويي خريداري نشود . 

 

 




تاریخ: دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور

 

پژوهشگراني از آمريكا و ژاپن يك سيناپس سنتزي براي استفاده در تجهيزات محاسباتي طراحي كرده‌اند كه از عملكرد سيناپس‌هاي مغز انسان تقليد مي‌كند. اين سيناپس نانومقياس سولفيد نقره، يا "سوئيچ اتمي" نشانگر درجه‌اي از حافظه كوتاه‌مدت و بلندمدت است كه تا پيش از اين در افزاره‌هاي حالت جامد ديده نشده است.
 
شمايي از يك سيناپس معدني Ag2S و انتقال سيگنال در يك سيناپس زيست‌شناختي. هنگامي كه اتم‌هاي رسوب يافته Ag تشكيل يك پل ندهند، اين سيناپس نانومقياس مانند يك STP كار مي‌كند. بعد از اينكه يك پل اتمي شكل گرفت، مانند يك LTP عمل مي‌كند. در مورد يك سيناپس زيست‌شناختي، آزادسازي انتقالگرهاي عصبي با رسيدن پتانسيل‌هاي كنشي توليد شده با عامل شليك انجام مي‌شود و سپس يك سيگنال در شكل يك پتانسيل سيناپسي منتقل مي‌گردد.
 
در مغز، سيناپس‌ها محل اتصال بين سلول‌هاي عصبي هستند و انتقال پيام‌هاي الكتريكي را از يك عصب به عصب ديگر ممكن مي‌كنند. اين سيناپس سولفيد نقره، با تقليد از آن، از دو الكترود فلزي كه با يك شكاف نانومقياس از هم جدا شده‌اند تشكيل، مي‌شود. اين پژوهشگران در مطالعات‌شان يك ولتاژ، يا يك "پيغام الكتريكي"، را به اين افزاره در دو بازه زماني متفاوت اعمال كردند - يكي كه در آن پالس ورودي در هر 20 ثانيه تكرار مي‌شود (تكرار پايين‌تر) ، و ديگري كه در هر دو ثانيه تكرار مي‌گردد (تكرار بالاتر) .

در آهنگ تكرار پايين‌تر، اين سيناپس مستقيماً بعد از هر ورودي به يك حالت رسانايي بالاتر مي‌رسد، ولي اين حالت به سرعت به طور خودبه‌خودي از بين مي‌رود. اين وضعيت نشانگر خاصيت شكل‌پذيري كوتاه‌مدت (STP) يك سيناپس انسان است. با اينحال، در آهنگ تكرار بالاتر به طور دائمي به حالت رسانايي بالاتر گذار كرده و به طور موفقيت‌آميزي مكانيسم پتانسيل‌سازي طولاني مدت (LTP) يك سناپس انسان را تقليد مي‌كند.

اين پژوهشگران مي‌گويند كه فعاليت STP و LTP اين سيناپس سنتزي با مدل‌هاي روان شناختي از مغز انسان تطابق دارد - كه شامل حافظه كوتاه‌مدت و بلندمدت است - و مي‌تواند بدون نياز به پيش برنامه‌دهي بيروني يا نرم‌افزار مقياس‌پذيري كه اخيرا در سيستم‌هاي شبكه عصبي مصنوعي استفاده مي‌شود، بدست آيد.

اين پژوهش نشان‌دهنده يك پيشرفت مهم در راستاي ساخت سيستم‌هاي عصبي مصنوعي است كه ويژگي‌هاي حافظه و درك انسان را تقليد مي‌كند و مي‌تواند تأثير بسزايي روي طراحي آتي معماري رايانه‌ها داشته باشد.

اين محققان جزئيات نتايج كار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي Nature Materials منتشر كرده‌اند.

منبع: ستاد توسعه فناوري نانو

 




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور

 


htt
 

روش درمان فتوديناميك (PDT) نوعي درمان سرطان است كه از تلفيق يك ماده شيميايي به نام حساس‌كننده نوري و نوعي خاص اشعه كه باعث كشتن سلولها مي شود حاصل مي‌شود. اگرچه روش PDT به طور گسترده‌اي جهت درمان سرطان پوست مورد استفاده قرار گرفته با اين حال استفاده از آن براي درمان سرطان هاي عميق تر يكي از مشكلات عمده پيش رو است چرا كه نور لازم جهت انجام PDT قادر به نفوذ به مناطق عمقي بافت‌ها نيست.

 

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان دانشگاه تگزاس براي رفع اين مشكل نوع جديد PDT را عرضه كرده‌اند كه در آن نور به كمك نانوذرات درخشاني كه به آنها مواد تحريك شونده با نور متصل مي باشند ايجاد مي‌شود.

 

موقعي كه تركيب نانو ذره- ماده تحريك شونده با نور به سمت يك تومور هدايت مي شوند و به كمك اشعه X يا ساير منابع تابش تحريك مي شوند، ذرات شروع به توليد نور كرده و مواد تحريك شونده با نور فعال مي‌شوند. با استفاده از اين ايده جديد درماني هيچ‌گونه نور خارجي براي فعال كردن ماده تحريك شونده با نور در درون تومورها نياز نيست و از اين رو ضخامت بافتها يك عامل محدود كننده براي استفاده از PDT نخواهد بود. از طرفي با توجه به اينكه تابش اشعه و فتوديناميك درماني با هم تلفيق شده و با هم اتفاق مي‌افتند لذا تخريب تومور به صورت موثرتري اتفاق مي افتد.

 

با توجه به اينكه اشعه X قادر به نفوذ به بافتهاي عمقي است از آن مي توان براي درمان تومورهاي عمقي استفاده كرد. به اين دلايل روش مذكور، راهكاري ساده اما موثر براي درمان سرطان ارائه كرده است.

 

براي دستيابي به كاربردهاي عملي، مجموعه نانو ذره – پورفيرين بايستي به كمك حامل‌هايي همچون آنتي‌بادي‌ها، پيتيدها، ليپوزوم ها و ساير ملكول‌هاي فعال به سلول‌هاي تومور انتقال داده شوند.

 

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، براي طراحي اين حامل‌ها افراد بايستي به اثر آنها بر مقدار توليد اكسيژن فعال توجه داشته باشند. در اين مطالعه محققان از اسيدفوليك براي هدفگيري گيرنده هاي فولات در سلولهاي سرطاني استفاده كردند.

 

نتايج آنها نشان داد كه اسيدفوليك هيچ اثري بر روي مقدار توليد اكسيژن فعال در مجموعه نانوذره ندارد. از اين سيستم به طور عملي جهت انجام روش‌هاي فعال سازي به كمك نور مي توان استفاده كرد.

 

نتايج اين مطالعه در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.



منبع : ایسنا




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور


در این قسمت  تصمیم داریم تا هر هفته یک وب سایت علمی را به شما معرفی کنیم.
در اولین قدم در این هفته به معرفی وب سایت
vmrpcr میپردازیم که یکی از پرباز ترین سایت های علمی در زمینه علوم مختلفی مثل فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، علوم مهندسی و کیهانشناسی و اختر فیزیک میباشد.
مطالب جدید و به روز این سایت از ویژگی های منحصر به فرد این سایت است.
بخش اخبار سایت نیز همانند دیگر قسمت های آن به صورت روزانه مطالب جدیدی را از دنیای علم و تکنولوژی به کاربران ارائه میکند.
تیم علمی سایت که از پژوهشگران جوان تشکیل شده ، پشتیبانی بسیار خوبی را از سایت به عمل میاورد تا با گرد آوری و ایجاد مقالات علمی ، مرجعی بزرگ را برای کاربران ایجاد کند.

گالری تصویر سایت vmrpcr متشکل از بخشهای جذابی و تصاویر متنوعی می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست.
سایت
vmrpcr با دو آدرس vmrpcr.ir برای بخش فارسی و با آدرس vmrpcr.com برای بخش انگلیسی در دسترس میباشد.
دیگر دامنه های قابل دسترسی به سایت:

www.theory.ir - www.blackhole.ir - www.cosmology.ir

 www.physicsplanet.net - www.scienceriver.com - www.bigbounce.org

 




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 358
تعداد نظرات : 372
تعداد آنلاین : 1



فال حافظ



استخاره آنلاین با قرآن کریم

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما
Pichak go Up

-_ !News _-